Jak oddychać prawidłowo? I po co?

Jak oddychać prawidłowo? I po co?

10 czerwca 2018 Zdrowie 0


Zastanawiałaś się kiedyś nad swoim oddechem? Nad tym czy oddychasz źle czy dobrze? I co to właściwie znaczy oddychać dobrze? Czy wiesz, że po około 4 roku życia tracimy naturalną zdolność do prawidłowego, głębokiego oddychania i jako dorośli zwykle oddychamy bardzo płytko, nie dostarczając naszemu organizmowi odpowiedniej ilości tlenu? A wiesz, że problem z tym mają głównie kobiety??

Zacznę od odpowiedzi na drugie pytanie, czyli „po co” właściwie oddychać prawidłowo?

Ano po to chociażby, żeby być po prostu zdrowszym 🙂 Nieprawidłowe, płytkie oddychanie może doprowadzić do tego, że Twój organizm będzie miał zbyt mało tlenu, a co za tym idzie:

  • możesz się szybciej męczyć
  • może boleć Cię głowa
  • możesz czuć się rozdrażniona
  • może to wpłynąć negatywnie na Twoją sprawność intelektualną
  • może doprowadzić do obniżenia odporności organizmu
  • ucierpi także prawdopodobnie Twoja skóra, która będzie się szybciej starzeć i słabiej regenerować
  • a nawet być przyczyną chorób!

Jejku brzmi strasznie prawda??

Czas zatem zacząć oddychać świadomie 🙂

A to wcale nie jest takie trudne.

Zacznij od sprawdzenia, czy oddychasz prawidłowo.

  1. Połóż jedną rękę nad piersiami, a drugą na brzuchu – tuż pod mostkiem, na przeponie.
  2. Poczuj która część ciała podnosi się wraz z wdechem.

Jeśli podczas oddychania porusza się tylko ręka na klatce piersiowej, oznacza to, że nie używasz przepony i warto poprawić jakość Twojego oddechu.

Ćwiczenie:

Oddychaj przez nos. Spróbuj teraz przy wdechu wypchnąć brzuch, tak jakbyś chciała go napełnić powietrzem jak balonik 🙂 Przytrzymaj chwilkę złapane powietrze. Przy wydechu, opróżnij swój balonik z powietrza tak jakbyś chciała pępek wciągnąć w żebra. Powtórz ćwiczenie kilka razy za każdym razem starając się jeszcze bardziej napełnić brzuch i zrobić jeszcze dłuższy i pełniejszy wydech.

Brawo! Teraz oddychasz przeponowo 🙂

Po co?

  • żeby dotlenić organizm
  • żeby pozbyć się toksyn z organizmu
  • żeby poprawić pracę układu limfatycznego
  • żeby opóźnić procesy starzenia
  • żeby ukoić nerwy
  • żeby mózg lepiej pracował
  • żeby czuć się lepiej 🙂

Daj znać w komentarzu, czy już oddychasz świadomie, czy dopiero będziesz wyrabiać sobie pozytywny nawyk 🙂

Prześlij dalej:

Autor

Ania: Twórca Fitowo, coach, trener, propagatorka zdrowego stylu życia, miłośniczka mindfulness i psów ;)

Komentarzy jeszcze brak :)

Daj znać co myślisz!

Twój e-mail nie będzie udostępniony publicznie. Pola wymagane oznaczone są *

Dodaj komentarz